Rabu, 5 Oktober 2011

OREO CHEESECAKE RESEPI

 Rasanya dah lama x update blog ni.Kebetulan beberapa minggu lepas ada buat (first trial)kek oreocheese
 ni.Memang jadi n sedap rasanya.Walaupun x berapa cantik sangat,tapi bolehlah..Masuk perut hancur gak,hahahaha...
                                           Nilah rupanye bila dah siap..
                                   Jeng..jeng..jeng.. so nice                               &nb
                                           So cute n..delicious

Kalau nak tahu resepinya saya C&P dari blog Umi

RESEPI OREOCHEESECAKE

Bahan Dasar:- (saya guna loyang bulat 8 inci)
200gm biskut oreo - di buang krimnya (*saya guna 300 gm)
50gm mentega cair (*saya guna 75 gm)

Bahan Filing:-
750 gm keju krim (*saya guna 500 gm Philladelphia Cheese)
130 gm gula kaster (*saya letak 110 gm je)
1/2 tbsp esen vanila
3 biji telur (*saya letak 2 biji telor je)
200ml whipping krim (*saya letak 150 ml)
1 tbsp. lemon juice

15 keping biskut oreo di patah 4 - di buang krimnya (*saya letak 20 keping)
#Acuan springform 4.5" @ 4 biji (Menghasilkan 4 biji mini cheese cake)
atau acuan 8" menghasilkan satu biji.

Cara-cara:-
Dasar Kek : Kisar halus biskut oreo dan gaul dengan mentega cair, tekan padat ke dalam acuan springform/loose base tin 4.5" sebanyak 1/2 cawan padat (*for mini pan). Kalau untuk loyang besar, masukkan kesemuanya dlm pan dan tekan. Bakar selama 15 minit pada suhu 160C. Angkat dan ketepikan.

Filling: Pukul keju krim dan gula hingga sebati, masukkan esen vanila dan telur satu demi satu diikuti dengan whipping krim dan jus lemon. Putar hingga sebati.
Masukkan biskut oreo, gaul rata.

Ambil 1 cawan penuh krim keju (*untuk mini cheesecake) dan tuangkan kesemuanya (*untuk loyang besar) ke atas dasar biskut tadi.
Bakar pada suhu 150C secara water bath selama 45-50 minit. Tutup suis oven dan renggangkan pintu oven biarkan kek sejuk di dalamnya selama 1 jam.

Longgarkan tepi kek dengan pisau tajam mengelilingi acuan. Biarkan sejuk, tutup dengan plastik wrap dan simpan di dalam peti sejuk selama 4 jam atau semalaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan